Ruim 8 jaar Frankrijk; mooi, lekker, leuk en boeiend land. Gedurende deze periode hebben we voldoende meegemaakt, geproefd en gezien om dit 'ns te delen. Daarom een blog met een recept, een wijntip, een wetenswaardigheidje of een (al dan niet kritische) kijk op dit dit heerlijke Zuidfranse leven...

maandag 26 september 2011

Beurtbalkjes en de verpletterende plank

Ik hou er van; 'de grote oppervlaktes' ofwel supermarkten. Vooral als je weer even in een gemiddelde NLdse Appie, C1000, Plus etc. geweest bent. Prima assortiment veelal, vaak toch wel oké personeel en..? Schieten me verder niet zo veel voors te binnen. Wil niet verder gaan op de 'Bei-Uns_Ist_Alles-Besser-Theorie'; maar een paar dingen vallen me iedere keer weer plezierig op en waar ik dan op doel begint bij de kassa.

Met een gevuld karretje sluit je aan in een rij waar je thuishoort: Klinkt logisch, maar er zijn rijen voor Carte-Pass houders, Minder validen en aanstaande moeders, alleen pinpas-betalingen of de rest, alle overige legitieme betaalwijzes.

In plaats van dat je vast de spullen op de band zet, is het een gewenst hoffelijk gebaar dat je wacht tot de voorganger het beurtbalkje achter zijn of haar boodschappen zet. Een gepast "Merci" is dan op z'n plaats.

Ik ben aan de beurt.

Ik kan vervolgens heerlijk in alle rust mijn boodschappen inpakken zonder de angst te hebben dat er zo'n alles verwoestende plank m'n, bij de versafdeling gehaalde pélardon platwalst, (Aardbeien zijn ook 'dol' op de plank.) opdat degene achter mij al vast kan gaan inpakken. Ik krijg en neem dus de tijd.
Cécile, Amélie of zelfs soms Victoria ( Typische namen voor Hostesses de Caisse) wachten tot ik de laatste geitenkaasjes rustig boven op de boodschappen leg en klaar ben om af te rekenen.

In het seizoen hoor ik vaak al ongeduldig gemormel (vaak in het Nederlands) ergens in de rij achter me. Maar goed deze zijn er dan ook aan gewend dat "je al vast kunt pinnen" en dat je onhandig met je flessen Cola de deksel van je kant en klare stoommaaltijd indrukt.

Ik reken af en met een "Bonne Journée" en een "à Vous de Même" is de transactie afgesloten en ga ik richting Kangoo die hierlijk onder de plataan staat te wachten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten