Ruim 8 jaar Frankrijk; mooi, lekker, leuk en boeiend land. Gedurende deze periode hebben we voldoende meegemaakt, geproefd en gezien om dit 'ns te delen. Daarom een blog met een recept, een wijntip, een wetenswaardigheidje of een (al dan niet kritische) kijk op dit dit heerlijke Zuidfranse leven...

woensdag 14 september 2011

Rotonde onzin



We zitten nog al eens in de auto. In Frankrijk betekent dat (zoals wellicht bekend) vooral dat je veel, heel veel rotondes tegenkomt.
Op zich niet erg; ze zullen er wel over nagedacht hebben, denken we dan maar.

Nu is mijn probleem niet het verkeersgedrag van de gemiddelde Fransoos op dergelijke verkeerspleinen. Dat vind ik nu juist wel weer wat eigenwijs hebben; je tot aan het omgekeerde 3-hoeksbord redelijk houden aan hetgeen wat je ooit geleerd hebt. Om vervolgens op de rotonde zelf, massaal een black out te krijgen en maar wat aanklooien met richtingaanwijzers en evt. claxon om er zo snel mogelijk van af te geraken.
Voor mij werkt het beste hier gewoon in mee te gaan...

Maar goed; waar ik me dus wel aan erger, is de rotonde zelf en dan m.n. de aankleding ervan. Complete treinstellen, bruggen, boten, halve tuincentra worden er op tentoongestald. Op zich grappig en soms mooi maar ik heb de indruk dat het klauwen met geld kost. Ook hier in Frankrijk krijg je vaak te horen dat er geen geld is voor onderwijs, algemene voorzieningen etc. Zal allemaal wel maar dat spoort mijns inziens niet met de vele pompeuse rotondes die dit land rijk is.

Waarom laten we die hele rotonde opleuking niet sponsoren? Grote (lokale)bedrijven halen hier en daar wat van hun lelijke borden weg en adopteren een verkeersplein en kleden die op gepaste wijze aan.

Volgens mij moet dat kunnen: een Carrefour rondpoint!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten